lørdag 3. september 2011

Investeringskonto Zero fra Nordnet

Dette er et forsikringsprodukt som vanligvis betegnes som Unit Link. Pengene kan investeres i fond uten at de blir skattlagt før uttak. All gevinst blir beskattet 28 % ved uttak. Du betaler vanlige forvaltningsgebyr i de fond du investerer i. Bytte av fond er gebyrfri og uten skatt. Dette høres bra ut, men det har ofte vært høye gebyrer på innbetaling til Unit Link produkter og et årlig administrasjonsgebyr. Disse ekstra gebyrene og bortfall av skjermingsfradraget kan lett spise opp fordelen av utsatt skatt. Da blir du stående igjen med en enklere selvangivelse som eneste fordel.

Investeringskonto Zero er helt uten gebyrer. Ingen gebyrer for innskudd eller uttak. Ingen gebyrer ved kjøp og salg av fond. Når du investerer i fond vil du fortsatt bli belastet med det vanlige forvaltningshonoraret fondet tar. Den enste ekstra kostnaden ved å kjøpe fond via Investeringskonto Zero er bortfall av skjermingsfradraget og forsikringspremien. Forsikringen utbetaler 101 % av saldo ved død. Premien er avhengig av kjønn og alder, men vil i gjennomsnitt koste 0,04 % av saldo pr. år.

For de som vil investere i obligasjonsfond og pengemarkedsfond der en ikke får skjermingsfradrag vil dette åpenbart være lønnsom siden skatten blir utsatt til pengene tas ut.

Ved investering i aksjefond blir det litt mer komplisert å finne ut om dette er bedre enn dirkete investeringer i aksjefond. Du mister skjermingsfradraget. I aksjefond får du utsatt skatten til du selger fond. I Investeringskonto Zero kan du bytte fond og fortsatt få skatten utsatt til du tar pengene ut. Bytter du forholdsvis ofte og har skattepliktig gevinster når du bytter fond så kan det være lønnsomt. Hovedfordelen er likevel at du får et mye enklere skatteoppgjør.

Rebalansering bør en gjøre minst en gang i året, men vil normalt innebære at en kun selger deler av investeringen. Det reduserer fordelen av utsatt skatt. Dersom rebalansering fører til realisasjon av tap får du ingen skattefordel av det i en Investeringskonto Zero før du eventuelt tar ut pengene.

https://www.nordnet.no/

3 kommentarer:

  1. Takk. Bloggen din har vært meget hjelpsom.

    SvarSlett
  2. Alltid fint med positive tilbakemeldinger. Jeg forsøker å ha mye nyttig informasjon her.

    SvarSlett
  3. Jeg er her for å dele mitt vitnesbyrd om hva et godt pålitelig låneselskap gjorde for meg. Jeg heter Nikita Tanya, fra russisk, og jeg er en nydelig mor til 3 barn. Jeg mistet midlene mine på å prøve å få et lån. Det var så vanskelig for meg og barna mine. Jeg gikk online for å søke om lånassistanse. tapte til en trofast dag da jeg møtte denne vennen av meg som nylig sikret meg et lån fra Le_Meridian Funding Service. Hun introduserte meg for dette ærlige låneselskapet som hjalp meg med å få et lån i løpet av fem virkedager, jeg vil for alltid være takknemlig overfor Benjamin, for å hjelpe meg med å komme meg igjen. Du kan kontakte Mr Benjamin via e-post: lfdsloans@lemeridianfds.com, de vet ikke at jeg gjør dette for dem, men jeg må bare gjøre det fordi det er mange mennesker der ute som trenger låneassistanse. kom til dette selskapet og bli lagret. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)

    SvarSlett